Warszawskie „India Markety” jako symulakra Indii

Prawdopodobnie najbardziej wpływowa w nurcie krytyki postkolonialnej książka „Orientalizm” Edwarda Saida (2005), a także wtórujące jej analizy odnoszące się do konstruowania innych obszarów kulturowych, dowodzą, że podziały kulturowe, takie jak „Wschód” („Orient”) – „Zachód”, („Okcydent”) czy „Wschodnia Europa” – „Zachodnia Europa”, zostały stworzone w zakrojonym na globalną skalę politycznym procesie porządkowania świata i podziału wpływów […]

Konstruowanie lokalnego dziedzictwa

Zimą Lelów ożywa na jorcajt, gdy grób cadyka Dawida Bidermana odwiedza kilkuset chasydzkich pielgrzymów. Modlą się, świętują i bawią pod nowo wybudowanym ohelem – w roku 2008 odzyskali teren cmentarza i budynek, w miejscu którego przed II wojną światową znajdowała się synagoga. Latem zaś wszyscy lelowianie czekają na Święto Ciulimu-Czulentu: Festiwal kultury polskiej i żydowskiej […]

Jak Sawa się stroi, a Śiwa tańczy

Wchodząc na moje zajęcia z indyjskiego klasycznego tańca kathak, od razu słyszę wokół brzęczenie dzwonków na nogach tańczących dziewczyn. Ghunghru – bo tak nazywa się ten instrument – rozbrzmiewa przede wszystkim podczas ćwiczeń, gdy wytupujemy określony rytm do melodii wygrywanej przez harmonium, czy pakhawadź (rodzaj bębna), na których gra nasza instruktorka, recytując przy tym odpowiednie sylaby rytmiczne. Dla mnie nie […]

Historia zbiorowości wokół oddziału Cepelii w Nowogrodzie nad Narwią

W niniejszym eseju będę starał się odtworzyć dzieje lokalnego oddziału Centrali Przemysłu Ludowego i Artystycznego, czyli Cepelii, który działał w gminie Nowogród nad Narwią. Do opisu tej instytucji wykorzystam pojęcie „zbiorowości”, które zostało scharakteryzowane przez francuskiego antropologa i socjologa Bruno Latoura w tekście Splatając na nowo to, co społeczne: „Zbiorowość […] będzie oznaczać projekt splatania (assembling) […]